1. Regnummer

2. Tum

3. Årstid

4. Däck/Fälg

Sök via bilmodell

TPMS

TPMS är ett system för övervakning av däck trycket.
Det finns två olika typer av system. Ett aktivt och ett passivt system.
Ett passivt system är kopplat till bilen ABS System och är oftast inte lika noggrant som det aktiva systemet.
Det Aktiva systemet bygger på att man har en sensor i varje hjul som hela tiden mäter lufttrycket.
Sensorn drivs av ett batteri och har vanligtvis en livslängd på ca 5 år. När batteriet är slut byts oftast hela TPMS ventilen ut.

TPMS system krävs enligt direktivet på:
Alla nytypade bilmodeller fr.o.m 1:a November 2012
Alla bilar som tillverkas fr.o.m 1:a November 2014

TPMS krävs i Sverige endast vid typgodkännandetillfället. Därefter är det valfritt för bilägaren, oavsett användandet av originalhjul eller nyinköpta eftermarknadshjul (däck och/eller fälgar).
Eftersom vi i Sverige har två säsonger för däck så anser man att vi har bättre koll på lufttrycket än övriga Europa och därför finns inget krav på TPMS för eftermarknadshjul i Sverige.
Observera att det på vissa bilmodeller inte går att stänga av varningslampan för TPMS om du inte har sensorer i dina hjul.

Om din bil har ett TPMS system kopplat till ABS systemet så berörs du inte alls.

Om din bil har sensorer i hjulen så måste även dina vinterhjul ha det för att TPMS systemet ska fungera.
För att veta vilket system din bil har så står det oftast tydligt i instruktionshandlingarna som medföljer bilen. Du kan också kontakta biltillverkaren eller din lokala handlare.
Vi tillhandahåller TPMS ventiler till 99,9% av alla bilmodeller på marknaden och ventilerna levereras programmerade och klara för användning. En mindre andel av bilar kräver dock en aktivering via bilens OBD uttag för att fungera vilket de flesta välsorterade handlare löser.

Kostnad för en ventil inkl. programmering är 595 kr/st och det lägger du till själv när du valt däck och fälgar i kassan.